woensdag 18 augustus 2021

Galgenland






Misschien wel in twee jaar niet geweest in/op het Galgenland , een natuurontwikkelingsgebied dat aan de Gagelweg ligt en paralel aan de Bijleveld richting Geerkade loopt. Aan het eind kun je oversteken met een handpontje. Pas na 15 juni mag je daar verblijven, meestal wandelen.  Ik herinner me nog het eerste jaar toen het met veel hotemetoten van de provincie geopend werd. Er broedde toen nog een Kleine Plevier en iedereen liep er langs en zag niks. Nu is het brede afgeschraapte gedeelte nog onder water, men kan water van de Bijleveld binnenlaten. 

Op het eerste gezicht geen vogel te bekennen, een Torenvalk zat op een paaltje, die heb ik gefotografeerd, maar leuker was de waarneming van pakweg 35 Watersnippen die de een na de ander opvloog, meestal met de  typische Watersnippenkreet. Even later halverwege was het alsof er een groep steltlopers voorbij stormde maar het waren Wintertalingen. Typische vlucht van deze talingen. Thuis met de foto vergroot zag ik dat het Wintertalingen waren. Grijswitte streep aan de onderkant van de vleugel , spits toelopend en aan de voor-en de achterkant een grijze streep. De groene spiegel kon ik niet ontdekken, maar het licht was niet zo best. Ook nog een Kleine Plevier kwam voorbij. Verderop enkele honderden Grauwe Ganzen.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten