zaterdag 14 augustus 2021

Een juveniele Purperreiger


 Op dezelfde plek als waar ik de familie Nijlgans  (kopfoto)  plaatte zag ik een opvallende plant in het weiland langs de slootkant staan. Misschien een verkleurde Waterzuring, dacht ik , maar toen de kijker erop en bleek het een Purperreiger te zijn. Stokstijf staan, hij had mij wel in de gaten, ondanks de grote afstand. Ik vond de Purper wat aan de lichte kant en dacht toen aan een juveniele vogel. Het vogelboek gaf me gelijk. Juvenielen hebben geen blauw aan de bovenkant en zijn lichter gekleurd dan de de volwassen vogels. Even later vloog hij weg. Ik had eerder dieper de polder in een volwassen exemplaar zien opvliegen.

De hele zomer al zie ik elke keer  ik in Demmerik ben Purperreigers. Ook een keer joeg ik een Purper op die een aantal malen terug kwam en een soort alarmroep liet horen.  Dan denk ik al gauw, ze zouden toch niet ergens een nest hebben? En nu hier een juveniel. Ik zal een collega-vogelaar die hier al jaren broedvogels telt benaderen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten