vrijdag 30 oktober 2020

Alarm


 Alle ganzen staan met de kop omhoog en de hals gestrekt: alarm. Wat wil je ook zo'n grote graafmachine die de sloten schoonmaakt vlakbij. Hier blijkt maar weer eens dat dieren, en in dit geval ganzen,  kunnen leren. Want ze hebben de hals niet gestrekt door de loonwerker, maar doordat er op de weg een vreemde auto stilhield en het raampje naar beneden ging. Dat was Sneuper dus. De ganzen zijn de machines in het veld wel gewend en weten dat ze daar geen gevaar van hoeven te duchten. Als het een boer is, die ze komt verjagen, zien ze dat aan de manier van rijden, wegwezen. Als ik langs kom gaan de koppies bijna altijd omhoog als ik stop en dan doe ik een schietgebedje, blijf zitten.

Dezelfde ervaring heb ik ook met het weidevogelbeheer. Zodra je in de verte aankomt lopen glipt bijv. een broedende Scholekster van het nest en sluipt weg. Kom ik met Gijs op de trekker aanrijden dan blijft ze zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten