donderdag 1 augustus 2024

Een veer .





Mijn camera is in reparatie en dus moet ik het doen met m’n compact-cameraatje. Voorzover dat nodig is. Sinds ik mijn kippen in de tuin loslaat wordt de plantengroei dus flink gekortwiekt en liggen er overal veren. Donsveren , dekveren en nu en dan een slagpen. Daarmee kunnen ze op den duur vliegen. Ik heb een dekveer  onder de binoculair gelegd om de bouw te bekijken. En dan met het cameraatje, waarvan de lenskop precies op de tubus van de bino past, een foto nemen.Altijd een onderwerp bij de bio-lessen. Je ziet een stukje van de schacht, met daaraan de vlaggen,daaraan zitten weer de baarden die met haakjes( niet te zien, dan heb je een microscoop nodig) aan elkaar vast zitten.  Dit vasthaken bepaald de stijfheid van de veer. Het is allemaal dood materiaal, het zijn verhoorningen zoals onze haren en nagels. Meestal wordt aangenomen dat isolatie de hoofdfunctie van de veren was en dat later  de vliegfunctie er is bij gekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten