donderdag 28 maart 2024

Leven en de dood.


 Ook in deze tijd kom ik, elke dag dat ik in het veld ben, de dood tegen: planten die afgestorven zijn en wachten op het voorjaar dat ze weer kunnen  uitlopen,  kreeften die in een soort smidse ( “werkplaats” van een predator ) uit elkaar gesloopt zijn om hem toegang  tot de spieren en de darm te geven,  eergister ontdekte ik in de ruige begroeiing van een dam tussen twee weilanden een dode haas die zich teruggetrokken had om te sterven en overal restanten van vogels die geslagen zijn . Vaak zonder de kop, een enkele keer met, maar met een hoop veertjes waarin nog restanten zitten van de darmen en zoals op de foto een enkele poot. Dit is de poot van een Redshank in het Engels , bij ons een Tureluur. Ik heb nog niet vaak de  restanten van een Tureluur gevonden, een soort die moeilijk te vangen is gezien de snelheid waarmee de Tureluren kunnen vluchten.  Dan moet je als roofvogel van goede huize komen. Ik denk dat alleen een Slechtvalk   of een Havik zo’n klus  kunnen klaren. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten