vrijdag 8 maart 2024

Kievit of Kieviet ?


 Je zegt Kieviet maar schrijft Kievit. Kievit is de gebruikelijke naam, maar volgens  het befaamde (en misschien beruchte),  Groene Boekje, uitgegeven door de grote baas over de spelling de Taalunie, mag je ook Kieviet gebruiken en dus ook schrijven.  De naam Kievit is een  onomatopee. Dit is een klanknabootsend woord dat fonetisch het geluid dat het beschrijft nabootst. Voorbeelden: Koekoek, Tjiftjaf,Grutto, gakken van een gans, het gebrom van een brommer. miauwen van een kat, etc.etc. 
       

Terug naar de Kieviet: Kievit is maar een gedeeltelijk onomatopee, want de Kieviet roept Kie(u)wiet en niet Kievit. De laatste lettergreep gaat omhoog. Bij Kievit gaat íe naar beneden. Ik stel dus voor om voortaan de naam Kieviet  te gebruiken. Ik zal zelf het voorbeeld geven.
Ik heb een aantal jaren op perceel 5 van mijn weidevogelweilanden bij Gijs ,mijn weidevogelboer, een Kievit gehad met een spraakgebrek. Hij riep "Kievit" waarbij de tweede lettergreep hees naar beneden ging. Elk jaar een geluid van herkenning. Vogels komen wel vaker op dezelfde broedplek terug. Dat is toch genieten!
Binnenkort zal ik uitleggen waarom ik soortnamen zoals Kieviet, Tureluur, Magnolia, Gele Kornoelje met een hoofdletter schrijf. Dan volg ik het Groene Boekje niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten