zaterdag 9 december 2023

R57 lime


 Hè, hè, toch een halsring vanmiddag. Al een paar dagen was het knudde met de halsringen, met de afgelezen halsringen. Ondanks de regen ben ik toch maar even  polder de Derde Bedijking ingedoken. De wind stond uit het Zuid-Westen zodat ik vanaf Molenland en de Hoofdweg aan de lijzijde van de auto het raam kon open doen, zonder wind en regen. Was al op weg naar huis toen ik bij de Westerlandweg en de Hoofdweg nog een groep zag zitten die de moeite van het bekijken waard was. Al vrij snel had ik een groene halsring, maar de Kolgans ging zitten in het lange gras. Weg halsring. Over het algemeen gaan ze vrij snel weer grazen, deze  ook. Sterkste vergroting op de telescoop. Door de wind trilde de auto en de code was dus moeilijk te ontcijferen. Uiteindelijk dacht ik R57. Heb toen een serie foto's met telelens op 400 mm. genomen, in de hoop dat ik thuis zekerheid zou krijgen. En, jawel. Zie de foto.

R57lime, een mannetje,  is op 12-2-2015 geringd in Maren Kessel  als volwassen vogel. Hij is vooral in deze omgeving waargenomen. Ruim de helft van de waarnemingen hier bij de Groene Jonker en in onze polder. Vaste bezoeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten