maandag 4 december 2023

Buteo buteo


Nou heb ik vanmiddag minstens 4000 ganzen in het Gagelgebied en m'n "achtertuin" gezien maar geen halsring kunnen ontdekken. Dit euvel heb ik altijd aan het begin van het seizoen.  Oorzaak? Ik klaag al enkele jaren over de  gehalsringde ganzen die steeds minder in aantal worden. Ik vermoed dat er minder geringd wordt. Ik ben toch benieuwd hoe lang dit onderzoek nog loopt en wat het uiteindelijk oplevert in de vorm van bijvoorbeeld een proefschrift. Overigens is de eerste projectleider , Helmut Kruckenberg, er al op gepromoveerd,  "Muster der Raumnutzung markierter Blessganse " in 2003. In de afgelopen 20 jaar zullen er toch wel meer  nieuwe inzichten zijn ontstaan. 

Toch werd m'n middag goed gemaakt door een prachtig lichtgekleurde Buizerd.  Hij joeg wat Kolganzen de stuipen op het lijf door er laag over heen te vliegen. Het was op het land van boer Peek, in de oksel van de Bovendijk en Molenland. De Buizerd vond een prooi in het gras, ik kon niet zien wat het was, ik denk een stuk aas. Ik zag hem niets slaan.

Lichtgekleurde Buizerds worden steeds talrijker, toch denk ik dat er in de winter meer lichtgekleurde vogels worden waargenomen als in de zomer. Vroeger ging men altijd uit van het idee dat de witgekleurde Buizerds afkomstig waren uit Skandinavie. Nu zien we in de zomer ook wat meer witte vogels.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten