donderdag 15 september 2022

Wespspin


 Ik was deze spin nog nooit in mijn tuin tegengekomen, het atlasblok waarin mijn tuin ligt is ook nog niet rood gekleurd. Maar vandaag was het raak, niet in mijn gaarde maar in een heideveld op de Utrechtse Heuvelrug. De nieuwsbrief Nature Today ( gratis en aanbevolen) kwam gister met een uitgebreid artikel over deze spin. Ik wilde dat beestje wel eens zien , dolgraag. Ik heb uitgezocht in welk biotoop ze bivakkeren: heide, dus ik vanochtend naar de hei, het dichtstbijzijnde veld 10 minuten fietsen. Speuren, geen spin te zien, ook andere soorten lieten verstek gaan. Hoogstens wat zweefvliegen en hommels kwamen langs.                                                                                                                              Toen wat vreemds in een heidestruik, twee  bollen, de grootte zat tussen een knikker en een pingpongbal. Eén voorzichtig los gemaakt en uit elkaar getrokken. Er kwam een klein geel doosje tevoorschijn en toen ik dat openmaakte allemaal korreltjes: Dat waren dus spinneneitjes. Hoogstwaarschijnlijk van de gezochte Wespspin. (Determinatie later door waarneming.nl bevestigd). 


Ik struinde een paar meter verder en plotseling een spin, goed kijken en hier zat íe. De Wespspin. ( Zie foto boven) Van alle kanten gefotografeerd , bovenop de dwarse streping van een Wesp, aan de onderkant geel-zwarte lengtestrepen. 









Op de onderste foto zijn ook duidelijk de z-vormige uitstekende zijwebben te zien. Dit zijn niet klevende stroken , het stabilimentum genoemd (?) De functie ervan is onduidelijk. Misschien een signaalfunctie als afleiding voor predatoren en een andere theorie ( ook niet bewezen) is dat de zigzag-draden ultra violet licht weerkaatsen en zo insekten lokken. 


Kortom, mijn ochtend was geslaagd. ik heb met stokken de heidepol gemerkt, misschien kan ik het vervolg zien.













Geen opmerkingen:

Een reactie posten