dinsdag 31 mei 2022

Weidevogels


 Was weer eens  in m'n weidevogelgebied, een aantal weken niet geweest. Gijs heeft de resultaten bijgehouden en zelf ook twee nesten  in een nieuw perceel gevonden.Volgend jaar hier ook bijhouden.

Het was oordverdovend stil, alleen een alarmerende Tureluur kwam van perceel 1, denk ik. In de verte aan de rand van mijn "domein" hoorde ik in de verte een Scholekster en wat Grutto's. Tot mijn verbazing ook geen Zwarte Sterns. Zitten te broeden? Ik zag daar weer eens een Roerdomp wegvliegen.

Het plasdras was een woestenij van Veld- en Waterzuring. Gijs gaat daar maaien om de Zuring kwijt te raken. Dus ik als de weerlicht het drooggevallen plasdras afgezocht. Ik vond gister en vanochtend twee broedende Kieviten. Beide het nest prachtig verborgen in een plant Zuring. Zie foto. Staan op uitkomen, want ze zijn begonnen met nestmaken  en eileg toen het plantje nog klein was. Nu een meter hoog. Ik vond de nesten door op het gedrag van de vogel te letten. Alle struiken Zuring afzoeken is natuurlijk onbegonnen werk. Daar in de buurt zitten waarschijnlijk nog een Kuifeend in de slootkant, klein stukje nagelopen geen reactie , en een Slobeend, midden op het weiland. Maar er waren veldbiologen aan het inventariseren dus er zat geen vogel meer op het nest, behalve dan de Kieviten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten