maandag 11 oktober 2021

Samenleven in de wei.


 Het zijn maar koeien, denken de ganzen. Het zijn maar ganzen , denken de koeien. Ze horen bij elkaar in de wei en verstoren elkaars biotoop totaal niet. Nou zou je van de Grauwe kunnen beweren dat ze , als ze tot de inheemse populatie behoren, koeien gewend zijn. De drie Kolganzen op de voorste rij zijn vorige maand wel uit Siberie komen vliegen en daar lopen niet zoveel koeien. 

Hetzelfde maak ik mee als ik in het voorjaar aan weidevogelbeheer doe: zodra ik ook maar in de buurt kom van een broedende Scholekster sluipt het vrouwtje van het nest, je hebt het niet in de gaten. Maar kom ik op een trekker dan blijven ze rustig zitten broeden. Een trekker hoort bij hun biotoop, ik niet.

Het aantal Kollen houdt nog niet over, maar zo'n 150 in polder De Derde Bedijking (Molenland). De grote bulk  komt nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten