zaterdag 9 oktober 2021

Dwergcicade Empoasca spec.


 Regelmatig loop ik even met m'n camera de tuin in, je weet maar nooit. De vlinders zijn duidelijk op hun retour, zo straks nog een Kleine Vos en een Dagpauwoog, het houdt niet meer over. De Vlinderstruik bloeit nog minimaal. Op de Winterviooltjes zie ik bijna nooit een vlinder. Bij  de Klimop alleen nog Vleesvliegen, zie logje gister. Herfst !! Ik hoor de net eerste Roodborst, en gister nog een Heggemusje die nog niet weg is.

Op de Glansmispel sprong een groen komaatje van het ene op het andere blad. Nog geen 3 mm. groot. Ik kon noch net een foto schieten, die redelijk scherp is. Sterk vergroot en lichter gemaakt en toen naar waarneming.nl. Ik had geen idee wat dit zou kunnen zijn. Het is een dwergcicade: een Empoasca spec. een hele grote familie. Ze hebben een zuigsnuit waarmee ze plantensappen opzuigen en een toxine naar binnen spuiten. Kwekers zijn er niet zo gek op, "hopperburn" schijnt een soort ziekte te zijn die door dwergcicaden wordt veroorzaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten