dinsdag 12 oktober 2021

Heggenrank


 Al enkele maanden werd mijn aandacht getrokken door een klimplant  met hele onopvallende, een beetje groenachtig-witte,  bloemen. Ik zag ze bijna dagelijks bij mijn wandelrondje Argon. Niet even  de moeite nemen om een foto te maken, stom, want het blijkt een interessante klimplant te zijn. Nu toch de camera gepakt en een foto van de bessen genomen. Het is de Heggenrank, geen familie van het Pispotje ( Haagwinde), het is familie van de Komkommer,  maar klimt tegen alles op, zoals hier het hekwerk rond een kunstgrasveld. O.a. kenmerkend zijn de spiraalvormige wikkelingen in een uitlopende klimstengel (rank). Te zien linksonder. Dit dient als een veer om te sterke bewegingen op te vangen. Felrode bessen, waar vogels graag van eten, overigens is hij voor de mens giftig. Hoe erg, weet ik niet,  ik zal het maar niet proberen.

Vanmiddag even polder Groot Mijdrecht in geweest, nergens ganzen, behalve, zoals elk jaar zo langzamerhand in polder De Ronde Hoep. Ruim 1000 ganzen, plm. 800 Kollen en wat Brandjes. Deze plek midden in deze polder trekt de ganzen uit omliggende polders. Helaas is de afstand te groot voor foto's en aflezingen van halsbanden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten