dinsdag 11 februari 2020

M'n eerste Scholekster.


Vanochtend weer eens de bekende ronde gedaan, ik was nieuwsgierig of er veel ganzen  met de wind mee op trek waren gegaan. 't Is per slot van rekening half februari. Viel mee. Overal in de omliggende polders verspreid kleine groepjes Kollen en op enkele plekken grote groepen. Totaal minstens 5000.  Zoals gebruikelijk deze winter, de meeste ganzen zaten wederom in polder Derde Bedijking.
Tussen de Proostdijerdwarsweg en de Botsholse Dwarsweg ver weg grote groepen. Totaal 1500. Door de wind onmogelijk halsringen te ontdekken. De telescoop trilde teveel. Ik ben daar en overal maar op jacht gegaan naar krenten in de pap zoals een Roodhalsgans. Of misschien door de storm een dwaalgast.. Alleen een Kiekendief, een Blauwe of een Grauwe. In ieder geval een vrouwtje met een grote witte stuit. Daardoor vermoed ik een Blauwe, zeker weet ik het niet, ik meld haar dan ook niet bij waarneming.nl.
Langs de Bovendijk zitten altijd veel Smienten, ik scan altijd op een Amerikaanse Smient ( groene kop). Helaas.
Het meest spectaculair was de waarneming van m'n eerste Scholekster ( zie foto). Als je dan leest dat op het Landje van Geijsel meerdere Scholeksters en Grutto's zijn waargenomen ken je je plaats. Toch voor mezelf een leuke waarneming. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten