donderdag 6 februari 2020

Een ouwe bekende en een nieuwkomer.


't Was mooi weer en ik kon even m'n "achtertuin" in. De hele ochtend had ik de Kollen al gehoord, die foerageerden dichtbij. Tegenover de manege aan de Hoofdweg, Mijdrecht, zaten zo'n 2 tot 3.000 ganzen. Niet ver van de weg, zodat ik hoopvol aan de slag ging met scannen. Altijd eerst kijken of er ook een Roodhalsgans of een ander zeldzame soort, Rossgans (!) tussen zit. Vorig jaar had ik hier de Zwartbuikrotgans.  Een zeldzame gans, zeker hier.
Na een half uur kreeg ik HZ6zwart te "pakken". Vroeger ging ik uit van drie halsringen per duizend vogels, maar dat is verleden tijd. Ik stel me elk jaar de vraag of de tijd die ik in het aflezen steek, wel de moeite waard is. Er is meer natuur dan alleen ganzen. Helaas, ik kan het niet laten. Als straks de Kieviten en de Grutto's terug zijn, heb ik prompt alle aandacht voor de ganzen verloren.
HZ6 is een oude bekende: geringd in Maren Kessel op 21-12-2013 als ♀ juveniel, tot aan 2018 overal in ons land en Duitsland afgelezen. Sindsdien hier vaste gast , 19 x afgelezen , door Marianne, Kees, Sjon en Sneuper.
Ik had ruim 2/3e van de ganzen gehad toen alle koppies omhoog gingen: "Foute boel" dacht ik. ( zie kopfoto). Inderdaad kwam de landeigenaar, die toevallig met de trekker langskwam, lopend het land in en joeg alle ganzen de lucht in.
Jammer, maar dat risico loop je. De ene boer verjaagt snel, de ander niet zo snel. Tot de laatste groep behoort de boer van het Kinderdagverblijf langs Molenland. Ik had er, nadat ik doorreed, ruim 1000 Kollen op z'n land. Als de koeien grazen komt hij ook snel. Nu, in de winter worden ze met rust gelaten. Met de zon in de rug is dit een uitstekende stek. Je staat hoog en met prachtig licht is dit hier genieten. Ik kreeg redelijk snel , vlakbij, E9Tzwart in de gaten. In 2019 op 5 januari geringd in Skarsterlân, ik was de eerste aflezer. Bij het controleren zonet zag ik dat Kees en Marianne na mij ook deze gans hadden afgelezen. Gans op de foto boven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten