donderdag 30 mei 2019

Alarmerende Grutto's en Kieviten


Gijs, m'n weidevogelboer,  mailde me of ik al thuis was?  Dat was vorige week. Dus, zodra ik  weer naar  polder Groot Mijdrecht afgedaald was, ben ik gister naar Demmerik gereden. Hij had me even nodig. Of er nog jongen zitten op de percelen met uitgesteld maaibeheer? Zo ja, dan wordt de maaidatum verschoven naar nog later, zo nee, dan gaat hij eerstdaags aan de slag. Ik heb me door de drie percelen heen geworsteld, grassen en Zuring tot aan je middel, op het droge plasdras is  het nog kort. Uitermate geschikt voor jonge weidevogels om te foerageren. Als er daar alarm geslagen wordt zitten er jongen. Uiteraard ben ik nieuwsgierig naar alle nesten. Ze zullen allemaal wel uit zijn.
Zodra ik de  percelen met de Zuring tot aan de middel beloop, komt er al gauw een Grutto-paar alarmeren, duidelijk nog jongen. Nu en dan neerstrijkend langs de natuurvriendelijke oevers waar de plantengroei wat minder heftig  is, waar waarschijnlijk de jongen in de buurt zitten. ( Zie foto). Ook een Kievit komt omhoog, maar heeft gezien het gedrag m.i. nog geen jongen. Een tweede legsel op het korte gras van het oud-plasdras? Dat wordt zoeken. Een Tureluren-paar doet ook alsof ze jongen hebben, zeker weet ik het niet.
De nesten op de gemaaide percelen  hebben deels nog stokken, maar gezien ook daar alarmerende vogels, Kievit en Grutto, zijn er jongen. Ik neem de stokken mee.
Een Scholekster ging, toen ik op het plasdras was, nogal tekeer. Met Gijs overlegd waar die zou kunnen zitten. Misschien de baggerrand op perceel drie?
Voorlopig wordt er niet gemaaid, zo nodig zetten we vlaggen om de jongen te verdrijven. Daar hebben we ervaring mee. Zie logje 3 juni 2015.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten