dinsdag 5 juni 2018

Zwarte Sterns (Weidevogels 14)



Van Gijs, mijn weidevogelboer , had ik doorgekregen dat er weer Zwarte Sterns op de vlotjes zaten. Een aantal jaren waren ze niet aanwezig, de Kleine Mantelmeeuwen uit het reservaat hadden hun tol geëist: veel jongen werden opgevreten door deze rovers. Ik controleerde vroeger altijd drie kolonies in Demmerik. In de Putakker had ik 30 jongen toen na een nacht alle verdwenen waren. Op één na. Toen ook de kolonie bij Gijs er aan moest geloven zijn we gestopt. We wilden geen kuikenfokkerij voor de Mantelmeeuwen worden. De vlotjes bleven liggen en voor het eerst sinds jaren zijn er weer een aantal vlotjes bezet. Vier van de negen en hebben allen één ei. Het duurt nog enkele dagen dan zijn de legsels met 3 of 4 eieren compleet en gaan ze broeden.
Wil je Zwarte Sterns zien overvliegen dan moet je op de Ter Aase Zuwe gewoon je vervoermiddel parkeren en afwachten. Ze vliegen over. Ik heb een archieffoto moeten gebruiken omdat ik weer eens zo stom was geen kaart in de camera te hebben. Dat ontdekte ik toen alle mogelijke moeite had gedaan om een goed plekje voor fotograferen te vinden.  @#$5%&&89)""? was mijn krachtterm.




'k Ben ook even bij het Kievitsnest geweest dat gister aan het uitkomen was. Gister twee kleine gaatjes in twee eieren, nu vier blakende kuikentjes in het nest.  Doodstil, de rondvliegende moeder had daartoe opdracht gegeven.Bovenin zit een jong met de rug naar je toe, links daarvan een jong met de snavel naar het midden, het kleine witte puntje is de eitand. De andere twee zitten met het kopje op de foto naar beneden. Wat een prachtig gezicht! Maar afblijven, hoewel vogels slecht kunnen ruiken is elk contact er één teveel.Die krijgen het nog zwaar in dit weiland met het lange gras.

1 opmerking:

  1. Wat leuk zeg die jonge kievitten en ook heel fijn dat de zwarte sterns terug zijn! Ik moest wel even lachen om je krachtterm vanwege het vergeten geheugenkaartje, vooral omdat ik nu weet dat ik niet de enige ben die wel eens zo'n sukkelactie heeft ;-).

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen