vrijdag 8 juni 2018

Vedermot spec.

 

Soms moet ik wat verderop om mijn platen te maken, soms kan ik terecht in eigen tuin. Zoals vandaag: waarschijnlijk vannacht afgekomen op de buitenlamp zat er op de schuur een fragiel insekt. Een vlinder? Maar dan wel een vreemd soort. Nauwelijks vleugels en waar is het derde paar poten? Pas vanmiddag de camera gepakt, ik was het beest helemaal vergeten. Statief en draadontspanner moesten voorkomen dat er weer eens een onscherpe foto gemaakt werd. Gelukt. Met het nieuwe fotobewerkingsprogramma van Canon ( versie 4) is het me dan eindelijk gelukt de foto te croppen (uitvergroten ) en wat scherper te maken.
Toen de soortnaam van het beestje? Ik dacht aan een nachtvlinder, een macrovlinder. Het boek Nachtvlinders erbij gepakt, maar hij stond er niet in. Zou het dan toch een micro zijn? De macro's ken ik een beetje, micro's ??? Toch maar geprobeerd, via de website van de Vlinderstichting kwam ik terecht op de website van de microvlinders , een fraaie website,  klik thumbnails aan boven aan de bladzij, scroll helemaal naar beneden en daar zie de Vedermotten. Als je gaat zoeken kom je uit , net als ik , bij de Dwergvedermot of de Windevedermot. Of niet soms? Er gaat een wereld voor je open, net als bij mij. Geniet en verwonder.
En dat derde paar poten ligt gewoon naast het staartstuk, evenals de voelsprieten.

Goed weekeinde.


1 opmerking:

  1. Hoi Gerrit, ja mooi spul die nachtvlinders maar zeker de micro's zijn echt lastig te determineren. Je hebt de windevedermot (voor zover ik weet) op de foto. Ik kom deze soort best vaak tegen.
    Bij de Dwergvedermot zitten de bruine stipjes, die je bij de Windevedermot aan de onderrand van de vleugels ziet, juist aan de bovenrand.
    Ik heb trouwens een nachtvlinderbak, gemakkelijk zelf te maken en al leuke vangsten gehad in de afgelopen jaren :-).
    Fijn weekend,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen