maandag 4 juni 2018

2e broedsels (Weidevogels 13)


Door omstandigheden was ik in bijna drie weken niet in het weiland geweest. Een nieuwe mobiele schuilhut, oppassen op de kleinkinderen en zo een bijdrage leverend aan de Nederlandse economie, Pispotjes en Zevenblad uit de tuin verwijderen , rijbewijs vernieuwen dus herkeuren ( daar ging ik met m'n "urinecontainertje") etc. etc. gingen voor. Maar vanmorgen was het dan zover, benieuwd naar de ervaringen. Eerst het mobiel geshowd op de boerderij, anders krijg ik Gijs achter me aan die denkt dat er een vreemde vogel in zijn weiland loopt.
Het plasdras was voor de helft gemaaid en vormt nu met in het midden een behoorlijk onbegroeide vlakte een eldorado voor jonge weidevogels. Ik werd in ieder geval gevolgd door een paartje Grutto's, een paartje Tureluurs en een Kievit. aan het gedrag te zien en het geluid te horen met jongen. Ik was nieuwsgierig naar het laatstgevonden Kievitsnest op een baggerrand. Nu rijkelijk begroeid, maar door de neststok kon ik het zo vinden. De eieren stonden op uitkomen. Bij twee waren de gaatjes te zien die de kuikens aan het maken waren van binnenuit, uiteraard. ZIE FOTO. Dat gedrag zit toch echt in de genen. En ze maken maar één gat, niet twee . Met het snaveltje plus eitand. Door stukjes van de rand af te bijten wordt het gaatje steeds groter.
Toen doorgelopen naar naar het volgende perceel. Ondertussen vloog een Kuifeend ♂ op, rondjes draaiend, het vrouwtje nestelt dus ergens in de walkant. Maar vindt dat maar eens. Van tijd tot tijd worden weilanden opnieuw ingezaaid, dat was dus in dit perceel gebeurd. Ik verwachtte wel een paar nesten gezien de vogels die erop vlogen. Misschien ook de Scholekster die op het eerdere perceel gepredeerd was? Hij vloog alarmerend op verre afstand. Het gaat nu om tweede legsels, het eerste is dan verlaten , kapot gemaaid of gepredeerd.
Al gauw een Kievitsnest met vier eieren , worden dus bebroed, en zowaar de Scholekster met drie. Gelukkig. Zou het na een paar jaar mislukken nu wel eens gelukken? Het nest lag tegen een stuk boomstam aan. Een stuk van enkele eeuwen oud. Vroeger hebben hier Eikenbossen gestaan, waarvan de boeren nu en dan nog behoorlijk last hebben omdat er weer een stuk boven het maaiveld uitkomt en de cyclo-maaier op stuk slaat. Op de foto het Scholeksternest.
Morgen ga ik kijken naar de vlotjes voor de Zwarte Stern, volgens Gijs wordt er weer, na een paar jaar afwezigheid,  op gebroed.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten