woensdag 26 april 2017

Haal ik de overkant? Nee dus.


De sloot was te breed, hij haalde niet de overkant zonder te zwemmen. Hazen zijn niet bang voor water.  Zoals de meeste zoogdieren kunnen ze uitstekend zwemmen, meestal op z'n hondjes.
Vanuit mijn mobiele schuilhut, in de verte waren de regenbuien op komst, bekeek ik rustig de  activiteiten van de weidevogels, voorzover ze er waren. Het is dit jaar erg mager. Ik zag de haas mijn kant opkomen maar hij vertrouwde toch de auto niet. Hij moest over een dam en daar stond ik toevallig geparkeerd. Hij durfde niet en stond voor de sloot, een behoorlijk brede, de afstand te schatten. Ik zag dat aan zijn gedrag. Ik stelde de telelens scherp op de Haas en wachtte tot dat hij zou springen. Dat gebeurde toch nog sneller dan ik dacht, achter elkaar wat foto's genomen , twee ervan staan boven. Gelukkig behoorlijk scherp.
De Grutto , waarvan  vorige week 1 ei was gepredeerd was nu helemaal z'n eieren kwijt. Had ik verwacht. De andere vogels , twee Kieviten, broeden. Nu nog de Tureluurs en de Scholekster. In het plasdras foerageerden 4 Zwarte Ruiters ( "tjewiet") en 3 Groenpootruiters ( "tjuu,tjuu,tjuu").Meerdere Tureluurs en Soorten eenden ( Slobbers, Krakkers en Wilde). Het plasdras valt langzamerhand droog, maar heeft nog genoeg blubber om te kunnen foerageren.
De eerste Zwarte Stern vloog over, terug van de Afrika-reis, misschien Namibie ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten