vrijdag 12 januari 2024

Weer een Zeearend en een Koereiger!!!


Rondje Polder Groot Mijdrecht Noord gemaakt, maar het was armoe, waar zitten hier de ganzen? Op enkele Kollen en een groepje Brandganzen na aan de Proostdijerdwarsweg was het leeg, helemaal leeg. Ik ging eigenlijk voor de Grote Zilverreigers die de nacht in de Botshol doorbrengen. Jaren terug zat deze club langs een sloot te kleumen door de vorst. Nu een enkele verspreid. Geen vogel bij een wak. Waar zijn de zilverreigers? 
Langs de Gagelweg duizenden Kollen die helaas door een toerist, die het Galgenland bewandelde,  opgejaagd werden. De ganzen streken wel gunstig voor mij neer achter boer Koos van der Vaart en kon ik aan de slag. Toch weer die halsringen, maar misschien zit er een Roodhalsgans tussen. Hier wel vaker meegemaakt. Een Buizerd komt miauwend over maar geen hond ( ik bedoel geen gans) die reageert. Dan een aantal minuten later: paniek , alle kopjes omhoog, snel scannen want een helicopter vliegt snel. Alles achter Joost Samsom omhoog.  Echter ik hoor geen helicopter en de vogels voor mij gaan ook in paniek de lucht in. Toch niet weer een Zeearend? Ik weet zo langzamerhand dat ze hier dezelfde vliegroute volgen. Begint in Botshol, dan naar Demmerik, daarna richting de Gagel, en daar  waarschijnlijk weer richting  Nieuwkoopse Plasssen.  Ik stap uit om beter zicht te hebben. En dan komt íe, uit de richting van de Grote Sniep, het torenrestaurant van Joost. Ik neem foto's, maar vliegende vogels zijn wat moeilijker te fotograferen. Is het dezelfde als maandag? Toch krijg ik enkele platen. De arend  verdwijnt in de richting die ik aangegeven heb.



                                              Weer duizenden Kolganzen in paniek.



Ik ga naar huis langs de Bovenlanden, ik ben benieuwd of de foto's goed zijn gelukt.  De Smienten zitten  nog in de wakken op de grote weteringen. Op Molenland zie ik in mijn ooghoek een zilverreiger (tje) . Klein!! Toch geen Koereiger? Ik moet op de drukke weg, vrijdagmiddag, keren. Lukt. Dan op zoek. Ik zag nog dat hij wegvloog. Ik vind het Koereigertje snel terug. Foto's nemen met de telelens. Ik heb de meeuwen erbij genomen om de grootte van het reigertje te laten zien.  Krijgen we weer een "invasie"  van Koereigers? Een aantal jaren terug hadden we in de Gagel voortdurend een behoorlijke groep die wekenlang is gebleven en zelfs met  de Grote Zilverreigers de slaapplaats in de buurt van de Familie-akker deelden.        

Wat een middag!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten