donderdag 18 januari 2024

Kunstgras en echt gras.


 

Als het heeft gesneeuwd verbaas ik me altijd weer over de effecten van de sneeuw op buitenplanten, misschien moet ik zeggen:  het effect van de planten op de sneeuw. In mijn kruidenbak, momenteel niet om aan te zien vanwege de winterrust, zie ik het ook weer. Niet bij verse sneeuw maar sneeuw van een dag of enkele dagen oud. Rond de stengels van de planten die (al) bovengrondse delen hebben ontstaat altijd een kokertje met lucht. Op bovenstaande foto is het ook weer te zien. Rond de groene planten is alles al weg, bij de takjes die  afgestorven lijken zie je duidelijk een rondje. Geen sneeuw meer. 

Ik heb daar op 16 december 2022  ook al over geschreven in een logje Gladheid en Warmte ,waarbij ik trachtte te verklaren waardoor de ijzel in de buurt van de bladeren van het Brandkruid verdween. Het was naast de bladeren niet glad. Ook het kokertje lucht kwam ter sprake. In het kort: in levende planten vindt stofwisseling plaats, hoe weinig ook. Cellen hebben energie nodig. Een minimaal deel van de energie wordt omgezet in warmte waardoor de sneeuw smelt, vandaar dat minimale kokertje. 

Vanmiddag bij mijn  rondje wandelen op Argon en  HVM hockey zag ik een duidelijk bewijs van mijn theorie: de kunstgrasvelden waren nog geheel bedekt met sneeuw. Zie foto onder. Ik mag aannemen dat de temperatuur aan weerszijden van het hek dezelfde is en toch is het echte gras bijna schoon. Hier allemaal levende planten met wat warmte, het kunstgras kent geen stofwisseling en produceert ook geen smeltingswarmte zodat er nog een prachtig wit veld is. Mens verwonder U.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten