maandag 8 januari 2024

Paniek: Zeearend in de Gagel

 

 Vanmiddag in de kou met kacheltje lekker hoog en handschoenen aan naar mijn "achtertuin" waar ik zo'n 5000 Kollen schatte. Zonnetje erop maar.... nul komma nul. Geen halsring te vinden! Wel een uur gezocht. Toen we met dit onderzoek begonnen zo rond het jaar 2000 rekende ik op gemiddeld drie ringen per duizend vogels. Ook collega-aflezer Sjerp Weima klaagde  dat het rond Houten schrapen was. Slecht dus. Nou stond de wind zo dat de ganzen met de kont naar me toe stonden te grazen en dan zie je de ringen niet. Teleurgesteld reed ik toch maar even naar de Gagel, daar heb ik wel vaker leuke dingen meegemaakt: vorig jaar een Roodhalsgans en een Ross'gans. Die werd overigens niet geaccepteerd door de mensen die er verstand van hebben. In de Gagel direct bij de eerste 200 Kollen een ring met een D, maar de rest van de code was onleesbaar. Ik heb een aantal foto's gemaakt in de hoop dat daar de code wel goed op te zien zou zijn. Niet dus.

Plotseling alarm bij de Kollen, alles omhoog. Ik verwachtte een gele of een blauwe helicopter, maar geen helicopter, de paniek was veel groter. En voordat ik besefte dat het dan wel een Zeearend moest zijn, zag ik de arend. Hij kwam aanvliegen uit de richting van de Wilnisse kerk, klokslag 15.00 uur. En had,  zag ik thuis op de computer, een vis geslagen, ik vermoed een Karper. De ganzen bleven alle kanten op vliegen , zie foto boven, hier zijn ze als de dood voor. De arend ging zitten en begon te eten, een poot helemaal rood van het bloed. Belaagd door kraaien. Die durfden niet dichterbij te komen. 
Zo regelmatig , 1x per jaar?, heb ik in deze omgeving een Zeearend gespot,  een aantal malen vanaf mijn weidevogelweilanden naast het reservaat aan de Ter Aase Zuwe. Ik hoop nog een keer een broedgeval in de Botshol, deze arend komt hoogstwaarschijnlijk uit het Nieuwkoopse Plassengebied.
En zo werd het toch nog een leuke middag.
P.S. Krijg net ( 21.00) bericht binnen van mijn oudste zoon, een fanatiek sportvisser en enkele jaren terug wereldkampioen karpervisser, dat het meer op een Brasem lijkt. Hij let op de grootte , de kleur en de uiteinden van de staart. Bij een Karper zijn die ronder. Met dank aan J.J. .




De arend verkast naar een ander weiland. Is de vis op of heeft íe 'm in de snavel?  De Zwarte Kraai wacht af. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten