vrijdag 28 juli 2023

Satijnen Spikkelspanner


 Het houdt niet over bij de macro's ( nachtvlinders). Elke ochtend kijk ik even bij de schuurlamp of er nog een verdwaalde zit, maar geen vlindertje te zien.  Dit is de eerste macro die ik dit seizoen in mijn tuin zie en niet bij de lamp, maar gewoon op een schutting. 

Op gezag van de determinatie-computer van waarneming.nl mag ik dit een Satijnen Spikkelspanner noemen. Met behulp van het het Macro-boek was ik er niet uitgekomen. De spanners vormen over de hele wereld een groep van pakweg 20.000 beschreven soorten. In Nederland zijn dat er zo'n 300 soorten. De Spikkelspanners zijn met z'n 20en en dan is het nog moeilijk ze te determineren.  Vergeleken met de tekening in het Nachtvlinderboek is het gefotografeerd exemplaar nauwelijks getekend. Het is volgens het boek een zeldzame soort die alleen in het grensgebied van Friesland, Groningen en Drenthe voorkomt, verder op zandgrond in het midden van het land, dus de Utrechtse Heuvelrug. Over een paar weken gaan we kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten