dinsdag 25 juli 2023

Aanval Halsbandparkiet


 Zo net, bij mijn ritueel Dagelijkse Beweging, werd ik op het Argonpark tussen  de voetbal - en hockeyvelden, weer aangevallen door een Halsbandparkiet. Eergister ook al. De Papierberk, waarin ze een holte hebben om te broeden, was me bekend van vorig jaar. Alleen weet ik niet of ze toen gebroed hebben. Dit jaar wel, ik heb een parkiet in de nestholte zien zitten. Eén oudervogel, ik denk het mannetje, zat op een tak bij het nest,  wachtte en vloog  krijsend naar m'n  hoofd. Ik heb de vogel met de wandelstokken moeten afweren. 

Aanvallende broedende vogels , Buizerd is berucht, Mantelmeeuw, Zwarte Stern, proberen in je hoofd te pikken. Toen ik nog kolonies van Zwarte Sterns controleerde zette ik altijd een pet op . Ik had al wel eens een rood wondje op m'n kale hoofd gehad. Nu dus ook voorzien van een pet. Een klein cameraatje meegenomen, die EOS spiegel is me te zwaar, klaar in de hand om te fotograferen. In de verte hoorde ik 'm al. Bij de boom kwam hij krijsend naar me toe en kon ik op goed geluk wat foto's nemen. Zie boven. Het is een mooie vogel maar een exoot, die hier niet hoort. Helaas zijn er meer exoten, ook exoten die schade veroorzaken aan natuur en cultuur. Helaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten