dinsdag 4 juli 2023

Roest


 Ik plukte in de voortuin wat stengels met bloemen van het Akkerklokje, een Campanula. In een vaas staan ze vrolijk binnen. Is een jaarlijkse handeling. Echter, ik ontdekte aan de onderkant van sommige bladeren allemaal oranje-bruine bolletjes, iets wat me nog niet eerder is opgevallen. Ik heb het laten determineren: het is een schimmel, die ook bij gekweekte planten veel voorkomt : Kaasjeskruidroest. Gekweekte planten worden zodanig aangetast dat ze niet meer verhandelbaar zijn. Ik kreeg geen hoogte van de manieren van bestrijden. Wat er in de tuin zich gaat ontwikkelen weet ik niet, ik zie wel. Vroeger kwam deze schimmel niet in Europa voor, hij komt oorspronkelijk uit Chili. Zelfs met een jaartal , plm. 1860, erbij. Blijkbaar is er toen iets uit Chili Europa binnen gekomen. Een schimmel verspreid zich door sporen. Denk aan paddestoelen, je zou dit een mini-paddestoel kunnen noemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten