maandag 24 juli 2023

Eicocon, maar van welke spin?


 Op de Bosdijk zag ik ook dit eicocon. Een hol spinseltje met daarin de eieren van een spin. Ik heb het niet open gemaakt, zodat ze volgend jaar kunnen uitkomen. Maar ik vrees het ergste als er wordt gemaaid. 

Van welke spin is het cocon? Ik ben er al dagen mee bezig en krijg en vind geen bevredigend zeker antwoord. Het is ongeveer een knikker groot, dat is groot voor een cocon. Het lijkt op het eicocon van de Wespspin die ik vorig jaar op een stukje heide vond. Dat cocon was grijs. Ik verwacht niet dat het van een Wespspin is. Die leeft in een ander biotoop. De determinatie-computer geeft steeds als mogelijkheid de Gewone Tandkaak.  In het begin dacht aan een fossiele naam van één of ander beest uit de oudheid, maar kreeg op een gegeven ogenblik in de gaten door het boekje Basiscursus Spinnen dat het om een bestaande soort gaat. Tandkaak heeft te maken met de kaken van de spin, er staat haaks een scherpe tand op. De beschrijving van het cocon klopt met die in het boek. Vaak heeft het een blauwige kleur, hier dus niet. Op waarneming.nl heb ik een Kruisspin opgegeven in de hoop dat de validator, deskundige , mij verbetert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten