donderdag 24 november 2022

J7Nzwart

 

Licht is alles, merkte ik onlangs op. De zon kan je parten spelen zoals vanmiddag, de zon kan je helpen met aflezen van een halsring zoals vanmiddag.

Tussen  de Hoofdweg en Molenland, in bijna mijn achtertuin, zaten zo'n 1000 Kollen, maar wel met licht tegen. Even geprobeerd maar het was niks gedaan. Vanaf Molenland met de zon in de rug had ik binnen een minuut J7Nzwart te pakken. Molenland blijft mijn favoriete tribune om ganzen te scoren. 

J7N is geringd in Eemnes op 17-10-2020 als een adult vrouwtje. Tot nu toe is het een gans van het Groene Hart gebleven, bijna alle waarnemingen zijn hier gedaan. Zelf was dit de 7e keer dat ik haar aflas. Ze was nu gepaard met een ongeringde Kolgans, maar in de afgelopen twee jaar zijn J7L en J7H bij haar aangetroffen. De meningen zijn verdeeld wat nou kinderen waren en wat haar echtgenoot. Over het algemeen zijn de juvenielen de hele winter wel te herkennen aan bijvoorbeeld het ontbreken van een kol, die komt pas in de loop van het voorjaar. In ieder geval zal J7N nog wel even blijven. De eventuele kinderen kunnen we in het programma Geese.nl opzoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten