woensdag 23 november 2022

Een Hooiwagen


 Bij mijn dagelijkse zoektocht naar beestjes op de wand van de schuur waar de lamp de hele nacht brandt (nu tegen inbrekers en vroeger om bij te schijnen als het jongvolk in de late  uurtjes 's nachts thuiskwam)  zie ik de laatste weken geen vlinders meer. Misschien komt er nog eens een Wintervlinder op het licht af , maar ik verwacht niet zoveel. Tot mijn verbazing zag ik nog een Hooiwagen over de houten wand kruipen, behoedzaam zoekend naar een ruwe plank waar de spin met één van de acht poten steun zocht. Overigens heeft deze Hooiwagen er nog maar zeven. Links achter is gesneuveld.
Een Hooiwagen is geen echte spin, zijn kop, borststuk en achterlijf zijn  samengegroeid tot een bolletje.
Hij heeft ook  minder ogen , dat zwarte puntje, zie foto beneden bestaat uit twee of drie ogen. Een echte spin heeft er veel meer.

Dit is de Rode Hooiwagen. Wel, als ik alle foto's van Rode Hooiwagens op  Waarneming.nl bekijk dan hebben ze  allemaal een slap oranje/bruin kleurtje. Deze soort is pas sinds 1993 in ons land. Oorspronkelijk komt hij uit Spanje.
Ik heb bewondering voor spinnen maar als ik die pootjes van de Hooiwagens zie dan stijgt mijn verbazing: in die dunne pootjes zitten dus een gevoelszintuigcel, minstens een zenuwcel om een heel dun spiertje zich te laten samen trekken. Onvoorstelbaar.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten