dinsdag 26 april 2022

Weidevogelbeheer


 M'n eerste nest dat gepredeerd is , is er, maar het eerste nest met kuikens is er ook. Eind vorige week ging ik na een paar dagen kijken wat er van de Slobeend terecht was gekomen en zag tot mijn schrik dat het nest leeg was: gepredeerd!! Ik denk Kraaien die in de bomen langs de wegen daar  nestelen. Hoe kunnen ze een nest van een Slobeend ontdekken? Zo goed verborgen en een vogel die zich uiterst geheimzinnig  gedraagt. En een open en bloot Kievitsnest blijven ze van af. Ik denk dat het te maken heeft met het verdedigen van het nest: een Kievit achtervolgt de predatoren tot ver buiten  zijn territorium, gaat tekeer, kijk nog maar eens naar het filmpje met de Zwarte Rat. Een eend vliegt na ontdekken weg en slaakt hoogstens wat alarmerende geluiden. Jammer. Maar ik zag in een sloot al weer een paartje Slobbers zwemmen, er is hoop.

Dan het nest met kuikens. Ik heb geen kuiken gezien, wel een leeg Kievitsnest met onderin kleine schilfertjes eischaal. ( Zie archieffoto boven ) Het teken dat er kuikens uit de eieren zijn gekomen, Bij de Kievit. Ik vermoed dat ze al een perceel verderop waren geraakt gezien het gedrag van de Kieviten daar. De komende dagen worden cruciaal , Gijs gaat volgende week maaien en ik wil de nesten gevonden hebben. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten