vrijdag 22 april 2022

Broedende Kievit bespied.


 Ik heb bij een broedende Kievit de camera-val 24 uur gezet. Vanmiddag opgehaald en was razend nieuwsgierig naar de filmpjes. Het waaide nogal de laatste 24 uur zodat ik verwachtte dat het aantal filmpjes ruim boven de honderd zou uitkomen.  Een bewegende grasstengel is al genoeg om de camera aan het werk te zetten. Het waren er 140, zie je wel. Maar toen ik de filmpjes allemaal stuk voor stuk bekeek zag ik dat steeds de Kievit de veroorzaker van een filmpje was en niet een trillende  Zuring. Bij ruim de helft kwam de Kievit steeds aanlopen , zie filmpje, of was net bezig zich op het nest te installeren. Even schudden met het lichaam zodat de eieren tegen de broedvlek aan kwamen te liggen. 

In die 24 uur is de Kievit dus ruim 70 maal van het nest geweest. We hebben als weidevogelaars wel eens het verwijt gekregen dat we de nesten maar onnodig verstoorden. Opmerkingen van slecht geinformeerden, zei ik toen al. Je moest eens weten hoe vaak een broedende vogel het nest verlaat. Deze 140 filmpjes geven aan dat ik gelijk had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten