maandag 4 april 2022

Broodje Kreeft


Regelmatig kom ik , het hele jaar door, vreetschuurtjes tegen waar alleen Amerikaanse Rivierkreeft op het menu staat. Je vindt restanten van kreeften overal in het weiland, maar op sommige plekken, meestal in de slootkant,  komt de  eter, de predator dus,  vaak terug om een gevangen kreeft te nuttigen. Het sloopwerk , leeg gegeten, blijft achter. Ik ben er nog steeds niet achter om welke predator het gaat. Grote meeuwen , Zilver en Mantel, pakken de prooi in de snavel en vliegen een eindje weg. Om daar te eten, al of niet belaagd door Zwarte Kraaien. Eten Meerkoeten kreeften? Ja. Eten Futen kreeften? Ja. Waterratten? Reigers?  Allemaal kreeftenliefhebbers die voor de wallekant in aanmerking komen.  Ik denk dat de Meerkoeten het vaakst op een wallekant aan het eten zijn. In elke poldersloot zit wel een paartje Meerkoeten en water als ondergrond eet zo moeilijk. 


Op deze foto van Cees Willemsen wordt een Grote Zilverreiger met een kreeft in de snavel belaagd door een Blauwe Reiger.

1 opmerking:

  1. goedemorgen, ik lees al een tijdje mee maar nooit gereageerd. Ik woon in Vinkeveen en ben regelmatig langs de Demmerikse polder te vinden. Vanmorgen kwam ik een aantal spreeuwen tegen waarvan 1 een albino helaas geen foto van kunnen maken. Bent u deze al eens tegengekomen?

    groet
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen