donderdag 17 maart 2022

Zomertaling in beeld


 Voordat ik een cameraval kocht dacht ik altijd dat de meeste vogels 's nachts zouden slapen. Wel ik weet nu anders: in de polder is het een enorme herrie van vogelgeluiden. De hele nacht door. Had ik een paar dagen terug een kaartje met plm. 70 filmpjes zonder vogels op het plasdras, nu had ik de cameraval iets dichter bij het water gezet, dus niet in, en alle weidevogels en soorten eenden kwamen voorbij, in beeld maar ook te horen.

De leukste waarneming vind ik het filmpje met de Zomertaling, vooral vanwege de zeldzaamheid. Al een week zitten in  het plasdras veel Wintertalingen, gepaard, nu kwam een Zomertaling, ook gepaard voorbij. Zie filmpje.  In het voorafgaande filmpje hoorde ik zijn geluid, een diep ratelend keelgeluid.

Verder waargenomen in beeld en geluid: Krakeend, Wintertaling, Zomertaling, Bergeend, Slobeend  (alleen b) en Smient (g), (geen Wilde Eend!), Grutto, Tureluur ( wat heeft die een herrie , om tureluurs van te worden,) ik hoorde een Kievit en Scholeksters, in de verte Kolganzen en Grauwe Ganzen. In beeld een paar filmpjes met Kokmeeuwen. Meerkoeten gaan ook de hele nacht door.

En dan de Watersnip, die is wel in 20 filmpjes in beeld geweest. Vooraan, raasde hij door beeld. Nu en dan met de snavel in de blubber prikkend. Ik denk dat dit de zone is met een geschikt voedselaanbod voor een Watersnip, die niet op het gras, niet in het water maar in de overgangszone met gras en blubber foerageert, zie filmpje. 
Een filmpje is een groot bestand, meneer Google klaagt als ik twee filmpjes per logje opneem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten