woensdag 2 maart 2022

Een van de 3300


 Overal in polder Demmerik is een loonbedrijf aan het gieren. Met de sleepslang. Door een honderden meters lange slang wordt de gier rechtstreeks uit de gierkelder gezogen en al rijdend verspreid door een zware trekker met gierinjector. Constant de slang achter zich aan slepend. Gelukkig zijn er nog geen nesten. Ik heb het al eerder geschreven, door de scherpe gier komen bodemdieren omhoog en vormen voedsel voor vooral de meeuwen. Meest Stormmeeuwen. Vandaag ruim 3300.  Er zit wel eens een Kokmeeuw tussen en als je goed zoekt ook wel eens een Zwartkopmeeuw, zoals op de foto. Rechtsonder. Naast de Zwartkop zit een Kokmeeuw met een beginnende bruine kop. 

Ik heb de meeuwen geteld, dat doe ik per honderd. De eerste telling met tientallen en dan zie je ongeveer een groep van honderd. Mijn ervaring is dat je vaak aan te lage kant inschat. Als we met de IVN Vogelwerkgroep tellingen deden telde iedereen voor zich en dan namen we het gemiddelde.

Zwartkopmeeuwen nemen in aantal toe, ze zitten steeds meer in Kokmeeuwenkolonies, bijvoorbeeld ook in de Botshol. Onderstaande archieffoto laat nog beter het verschil zien tussen een Zwartkop en een Kokmeeuw. Deze foto nam ik in het geitenweitje bij de brug over de Kerkvaart.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten