vrijdag 11 maart 2022

Zeearend boven Demmerik !!!


 Wat een dag, wat een dag! Deze 11e maart zal me lang bijblijven, er zijn van die hoogtepunten in je vogelaarsbestaan die je soms meemaakt. Nee, dit jaar weer geen eerste Kievitsei, ook niet van de provincie Utrecht want dat is gister gevonden door familie Tijsseling in Wilnis. Ik denk langs de Padmosweg. Dus ook niet van de Utrechtse Venen, dat is dit gebied. 

Vroeg boodschappen gedaan bij de dorpsappie en groente en fruit gehaald bij Edwin Puur, altijd goed, toen  de caravan klaar gemaakt om naar Almere naar de dealer te brengen voor een grote onderhoudsbeurt. Moet elke twee jaar. Toen zakte de caravan door z'n hoeven, ik maakte te vroeg het neuswiel los en hup daar zakte de dissel op de grond. Stom, stom. Gelukkig kwam buurman Jan langs en die heeft me geholpen het ding weer overeind te zetten. Naar Almere en weer terug, benzine getankt, hallo, bijna 25 Euro meer dan normaal. Na een paar broodjes even gesnurkt, hoort erbij op mijn leeftijd en ging ik  naar m'n weidevogels . Eerst kijken en nog eens kijken: wat gebeurt er? Zijn de Kieviten aan het nestjedraaien? Nee dus, het is nog te vroeg. Op het plasdras weer volop vogels, hier hebben we nou een paar jaar op gewacht: Grutto's, Kieviten, veel Tureluurs, veel Wintertalingen en een paar Scholeksters. Ik zag een behoorlijke trek  van Kolganzen naar het Zuid-oosten. Steeds kleine groepen. Ik heb de camera-val langs het plasdras gezet, ik hoop op wat leuke filmpjes.


Hier staat de cameraval langs het plasdras in de hoop dat er wat vogels langs komen om te foerageren. Morgenmiddag weer eens kijken. ik stond op het punt om naar huis te gaan, toen er een enorme wolk ganzen uit het reservaat langs de Ter Aase Zuwe omhoog kwam. Totale paniek met ook de Smienten in de lucht. Ganzen zijn niet zo bang uit gevallen en een roofvogel doet ze niks. Ik hoorde geen helicopter, hier zijn ze panisch voor. Wat dan wel, ik zag geen boer of boswachter die ze opjoeg, misschien toch een roofvogel. Ik zag een grotere vogel die wel wat weg had van een  grote Kiekendief, maar daar zijn ze ook niet bang voor. 
Het begon me te dagen: geen Kiek maar een Arend , een Zeearend !! Ik had geen statief, dat lag in de auto, dus foto's schieten. Er zit vast wel een betere tussen. Ruim 80 platen. Een van de betere zie je aan de bovenzijde van dit logje. Hij kwam recht op me af, maar ging ergens in een rietveld zitten. Toen weer omhoog en de arend verdween in zuidelijke richting de Gagelweg waar ik aan de omhoog vliegende ganzen zag dat daar het beest was.





2 opmerkingen:

  1. Mooie waarneming, Gerrit. Waarschijnlijk dezelfde zeearend die we vorige week zaterdag zagen op Botshol, toen we op een eiland aan het knotten waren. Zelfde alarm bij de vele ganzen, zeearend zat achter een gans aan, door de bomen konden we hem niet meer volgen, maar het leek erop dat de gans geslagen was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees je waarnemingen met veel belangstelling. Groet, Wim Bax

      Verwijderen