maandag 20 december 2021

Spoorzoeken


 Als ik door het weiland loop kijk ik niet alleen naar vogels en andere beesten maar ook naar de plantengroei. Vaak zie ik daarin sporen van passerende dieren, bijvoorbeeld een Hazenpad of  een opstapplaats van een Grauwe Gans, Altijd een kunst om het juiste dier te bedenken. Zo ook Gijs, mijn weidevogelboer. Ik kreeg van hem een paar foto's van een spoor op een dam dwars door de plantengroei. Het hek op de dam is  op deze foto open maar normaal zit er ook een metalen hek zoals schuin op de foto staat, opgehangen. Het is een spoor dat vaak belopen wordt. Ik vermoedde dus een Hazenpad, Hazen zijn talrijk in de polder, een eventuele Muskusrat of een Bunzing, laat staan een Visotter waar ik nog altijd op loer, zullen niet zo'n intensief spoor maken. 

Ik heb zaterdag de camera-val opgehangen en tot maandagochtend laten hangen. Resultaat over deze twee nachten en dagen: twee filmpjes waarop duidelijk een Haas te zien is. (zie filmpje beneden) Dus geen Bunzing of Vos, geen Visotter. Een Hazenpad. Waarom die beesten het zichzelf zo moeilijk maken en dwars door de begroeiing ploeteren is me een raadsel. Het aantal passerende Hazen viel me tegen , in werkelijkheid zitten er veel meer. Maar de hormoontjes werken nog niet.

Op de foto boven zie je de bumper van een brommer op 4 wielen staan. Om een beetje inzicht in de situatie te zien, liet ik de brommer staan. De video op een laptop kun je vergroten. Op de achtergrond hoor je Kolganzen en een enkele Krakeend.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten