donderdag 30 december 2021

Eindelijk Roodhalsgans



Elk jaar proberen de plaatselijke vogelaars als eerste een Roodhalsgans te spotten. Vaak ging Marianne ( Vogelkijker.nl) met de eer strijken. Ik heb nog geen andere mededelingen gezien dus nu ben ik de eerste. Vanaf Molenland heb je prachtig zicht op de ganzen en zie je ook wat er tussen zit. Vaak een paar Toendrarietganzen, meestal een paar Brandganzen, gister had ik een Indische gans. En zowaar vanmiddag liep er een Roodhals tussen. Ik heb een kopfoto opgezocht waarop de gans wat duidelijker wordt afgebeeld. Het zijn schitterende beesten die meestal overwinteren in het Zwarte Zeegebied. Een enkeling verdwaalt naar West Europa. Ik vermoed dat de gans een kapotte staartpen of een slagpen heeft gezien het uitsteeksel aan de zijkant.

Verder had ik  een goeie dag, binnen een half uur leuke waarnemingen: de Roodhals dus, een Kolgans met weer een witte GPSlogger met het nummer 423 Hier wel vaker afgelezen . Een paartje Kolganzen met J7L en J7N. Vorig jaar had ik die langs de Gagelweg. Ik moet nog even onderzoeken wie het mannetje en wie het vrouwtje is. Ik denk dat ze een jong hebben. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten