vrijdag 6 november 2020

Eindelijk de eerste halsring


Vanmiddag even een uurtje naar Theater Molenland waar de gasten(ganzen) zich behoorlijk aan de 1,5 meter hielden. Met ruim 1800 Kollen betekende dat,  dat de groep tussen de Westerlandweg en de Kinderboerderij behoorlijk verspreid zat. Met geweldig licht, het zonnetje in de rug, kon ik de polder tot aan de wetering makkelijk afzoeken. Maar er zat geen halsring tussen. Nou zaten er behoorlijk veel ganzen weggedoken in het nog lange gras hun middagslaapje te houden zodat je geen halsring kon zien. Ik had plannen om naar huis te gaan toen ik bij een slapende gans een letter kon ontwaren: een F. Wachten, ze slapen nooit lang, tot de gans weer ging eten. Eerst dacht aan FP2, maar toen ik   'm later weer zag was het een Z. 

Het is een oudje, in 2008 geringd langs de Maas ,Lith. 22 jaar oud dus, een hele leeftijd voor een vogel, hij is als jong geringd. Hij houdt nogal van zwerven, overal waargenomen en afgelezen. Ook in onze omgeving: Wilnis, Waverveen en op 27 jan. van dit jaar  door Sjon van Santen ook in Molenland. Ik had de gans nog niet eerder gezien. De foto is belabberd slecht , de afstand was eigenlijk te groot om uit de hand te fotograferen. Zodra ik 'm weer zie probeer ik een betere plaat te schieten.  Het is de bovenste van de drie, je ziet vaag de F.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten