donderdag 23 april 2020

Weidevogels


Hoog tijd dat ik de resultaten en de ervaringen van de laatste weken beschrijf: naar mijn idee kom ik wat te weinig in mijn weidevogelland, maar mijn verzorging thuis is belangrijker. Prachtig weer, daar niet van. Het gras groeit en de broedende vogels zijn al niet meer te zien. je moet nu afgaan op de opvliegende vogels. Ik ben een weidevogelaar die inventariseert door op het gedrag te letten. Ik kan moeilijk in m'n eentje 50 ha. afzoeken. Dus ik ga rustig ergens zitten op een krukje zodanig dat ik drie percelen in de gaten kan houden, kop koffie erbij en dan maar kijken: wat gebeurt er? Ik zit vaak meer dan dat ik loop.
Tot nu toe had ik 4 Kievitsnesten: één gepredeerd, twee nesten uit ( schilvertjes van de eischaal onder in het nest) en een nieuw nest met gister een ei. Eén paartje met jongen is overgestoken , jongen kunnen goed zwemmen, naar het drooggevallen plasdras. Ik moest aan de andere kant van dat perceel zijn om een Grutto-nest te vinden. Zodra ik in de buurt was gingen de Kieviten tekeer. ( zie foto boven) Het vlieggedrag en de alarmkreten horen bij het hebben van kuikens.
Eén Grutto gevonden: ik zag met de telescoop het gehaaste lopen van een Grutto-man , plotseling stilhield en daar kwam de partner omhoog. Afwisseling van het broeden.
Verder een Tureluur. Met veel geluk gevonden. Twee keer opgevlogen en toen wist ik vrij nauwkeurig de nestplaats. Altijd vertederend de roodgespikkelde eitjes.
De Scholeksters heb ik nog niet op hun perceel, denk ik. Ze zijn verschrikkelijk waakzaam en doen er uren over en vele meters om op hun nest terug te keren.
Er vliegen weer Slobeenden rond, benieuwd of het me dit jaar wel lukt ze te localiseren.
Tot slot: wel eens een Grutto een Knobbelzwaan zien wegjagen? Helaas kon ik niet zien op welk perceel het was.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten