donderdag 16 april 2020

De kathedraal in het geel.


In de katholieke gebouwenhierarchie heb je kathedralen, basilieken en gewone parochie-kerken. Ik zet direct een vraagteken. Ik  weet niet of er nog meer soorten kerkgebouwen zijn, maar ik denk dat de kerk van Vinkeveen een "gewone", nou ja gewone, parochiekerk is.
Zo niet in mijn beleving , als ik door polder Demmerik struin, zie ik steeds weer in mijn gezichtsveld de Kathedraal van Vinkeveen opdoemen. Voor mij is het een kathedraal. Zo'n geweldig kerkgebouw, dat dat nog nooit in de veenkluiten van de Ronde Venen is weggezakt! Maar vroeger wisten ze ook wat heien was. Waar het me met deze plaat om gaat is het veld Koolzaad op de voorgrond. De laatste paar jaar is het reservaat flink aangepakt met het maken van nieuwe natuur. Zo is er dus ook grond van elders op een aantal percelen terecht gekomen. Hoogstwaarschijnlijk stonden deze Koolzaadplanten een paar jaar eerder  nog in de Haarlemmermeer als Koolzaadveld. Koolzaad is in deze vorm onuitroeibaar. Toen wij in Mijdrecht kwamen wonen in een nieuwbouwhuis stond de tuin ook vol met Koolzaad. Het heeft een aantal jaren geduurd voordat het verdwenen was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten