maandag 6 april 2020

Poldernatuur.


Mijn habitat is voorlopig groen gekleurd, vandaar de titel van dit logje Poldernatuur. Ik kijk naar alle natuur, niet alleen naar vogels.

Eerstelingen: gister de eerste Boerenzwaluw boven de Ter Aase Zuwe en vanochtend zag ik de Bruine Kiekendief ♂, vaste bewoner van het reservaat aldaar. Fel aangevallen door een Kievit.
Alle soorten weidevogels zijn aanwezig, hier en daar nog behoorlijke plukken winterganzen, zoveel dat boer  De Lange ze met de squad ging verjagen. "Het verse gras voor de eerste snee haal je maar in het reservaat" zal hij gedacht hebben.
Eergister in onze tuin de eerste libel,  ik vermoed de Steenrode Heidelibel, gister de eerste Citroenvlinder en het eerste Blauwtje, welke soort weet ik niet, ik heb 'm niet gevangen. En zo net stoof een Koolwitje voorbij.
De eerste grote pollen Dotterbloemen staan in bloei, het zijn er wel eens meer geweest. Of komt de rest nog?
Mijn kleinkinderen willen kikkerdril, dus opa heeft vanochtend meer naar kikkerdril gezocht dan naar vogelnesten. Slechts één Kikker sprong de sloot in. Ik denk dat het water, zeker in de polder, nog te koud is om de Kikkers enig genoegen te laten  ervaren bij de voortplanting

Weidevogels: Vanochtend het tweede nest met 4 Kievitseieren, die ben ik zaterdag totaal voorbij gelopen. Terwijl ik er wel naar zocht. Ze ging weer op het nest zitten, weer op dezelfde plek van zaterdag. Het was nu , na een nog betere peiling, een "inkoppertje". Twee Kievitsnesten, het valt wat tegen, maar ik ben pas begonnen. Stokken voor de boer en de controleur geplaatst. De rest van de ochtend op een krukje en een kop koffie een uur naar percelen 4,5 en 6 gekeken en langs de walletjes gelopen (zie boven). Veel Grutto's, minstens 10 paren, waarvan enkele op zoek zijn naar een geschikte nestplaats of reeds een plekje hebben. Je ziet ze dan zenuwachtig door het gras lopen, bijna draven. Plotseling stoppen ze en gaan diep in het gras zitten, nestje maken. Onze Scholeksters zitten ook weer op hun plek, benieuwd of dat wat wordt. Tureluren ook bezig met de balts, een 4 paar geteld.
Op de foto een paar Grutto's, die dichtbij de auto foerageren, eergister ook al. Helemaal niet bang. Leuk. Een Kievit verdreef een mannetje Bruine Kiekendief. Een Buizerd ging klagend over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten