vrijdag 17 mei 2024

Geelbandlangsprietmot


  Vanochtend,  tijdens de me zelf opgelegde dagelijkse wandeling ( of fietstocht )liep ik over een vrij smal bospad. Daar waar de begroeiïng wat minder was en er meer zonlicht kon komen dartelden tientallen miniscule kleine vlindertjes. Nu en dan gingen er paar zitten zodat ik een plaat kon maken. Ze waren niet in de schaduwrijke gedeeltes maar ook later niet in de zonovergoten grote delen van het bos waar de bomen omgevallen of gekapt waren. 
De plaat heb ik in mijn momentele verblijf naar de determinatie-computer van waarneming.nl gestuurd waar ze er een Geelbandlangsprietmot van maakten. Het schijnt een grote familie te zijn die ondanks de grootte toch bij de micro-vlinders behoort.
Er zijn vele duizenden motten, dit is er één van. De soort komt voor in natte bossen. De rups leeft op bladresten van Berken , de volwassen vlinder, zie foto, heeft de Adderwortel, Gewone Margriet en Brandnetel als waardplant en voedselplant.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten