maandag 22 april 2024

Predator met prooi.

Ik was vanmiddag nog geen twee minuten in de wei of mijn aandacht werd getrokken door een stel Kievieten die duikend  tekeer gingen boven een bepaalde plek in de slootkant. Typisch gedrag om een predator te belagen en desnoods weg te jagen. Ik verwachtte elk ogenblik een Wezel of een Hermelijn  boven de ruigte te zien. Maar niks geen kop. Op een geven ogenblik dacht ik een vogel te zien die wat te pakken had, waarschijnlijk een jong kuiken. 


Wat er tevoorschijn kwam was een Torenvalk! Nog nooit meegemaakt dat een Torenvalk een jonge Kieviet te grazen nam. Gelukkig kwam de valk met de prooi in zijn klauwen naar mijn kant van de wetering.Ik liep er achteraan, de valk kon de prooi nauwelijks tillen. Dat is geen jonge Kieviet, die zijn nog niet zo groot.                                                               


De valk ging zitten, ik joeg hem op, op een gegeven ogenblik liet de valk de prooi liggen en kon ik ‘m oprapen. Het was een Watersnip!!!! Het arme beestje was nog warm, ik heb de snip onder de Brandnetels gegooid.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten