zondag 18 juli 2021

Makke beer


 De Makke Beer heeft gebloeid !? Wablief, ......... de Makke Beer. Ik denk dat op slechts enkele plaatsen in Nederland de Tamme Kastanje Makke Beer wordt genoemd. Plaatsen in het Gooi waar deze naam door de jeugd wordt gebezigd zijn 's Graveland, Kortenhoef en Ankeveen. Ik heb daar een paar jaar gewerkt en de jongens, meisjes?, werden na de zomervakantie helemaal zenuwachtig als ze na schooltijd de buitenplaatsen bezochten waar de Tamme Kastanje's  stonden. De kastanjes werden daar dus Makke Beren genoemd. Mak betekent  tam, maar waarom deze soort Beer wordt genoemd weet ik niet.Ik kan het nergens vinden. Wel komt de Makke Beer op internet voor, in Utrecht worden de kastanjes ook wel Makke Jannen genoemd. Ze zijn eetbaar en kunnen op zijn makkelijkst gepoft worden. Men denkt dat de Romeinen in de buurt van Beek-Ubbergen de Tamme Kastanjes hebben aangeplant om als voedsel voor de soldaten te dienen. Het staat er nu nog vol mee.

In het Argonpark staat bij mijn weten bij de zendmast de enige Makke Beer, daar lagen vanochtend allemaal uitgebloeide mannelijke bloemen onder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten