zondag 4 juli 2021

Eendenkorven

 

Mosterd na de maaltijd dit logje over eendenkorven. Hier in de polders richting Lek en in de Langbroekerwetering staan er tientallen. Wie ze daar neergezet heeft op een driepoot in het water weet ik niet maar de bedoeling is nestgelegenheid bieden aan Wilde Eenden. Ik kwam ook ergens de naam van het Waterhoentje tegen. ik heb dat zelf nooit waargenomen. Dit Hollands-Utrechtse type is gemaakt van gevlochten wilgentenen. Dit type heeft zelfs een balkon.

Ik ben opgegroeid met eendenkorven, alleen dan met het Friese type: gevlochten van stro of riet. Ik meen het vaakst stro. Mijn vader hing hing er een paar in een boom of op eens schuurtje, bijna altijd waren ze bezet. De eerste eieren werden geraapt en opgepeuzeld in het gezin. Een welkome aanvulling van de voedselvoorraad in de eerste jaren na de oorlog. De eend legde altijd een compleet legsel en had niet in de gaten dat wij een eitje "pikten" Later hebben we dat niet meer gedaan ivm de watervervuiling. Als de eend uitgebroed was dan was het een hele ceremonie om de kuikens in de sloot te krijgen. Nou dat deden ze zelf wel. Ze sprongen soms van een paar meter hoogte het water tegemoet. Gebeurde nooit wat. Een unieke gebeurtenis die diepe indruk op me maakte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten