vrijdag 22 januari 2021

Zwanenmossels als voedsel.


 Onder het tunneltje in de Enschedeweg, bij het begin van de Bovendijk, zocht ik naar spraints van de Visotter. Deze zijn hier een aantal maanden  geleden gevonden door leden van de milieuclub De Groene Venen uit Vinkeveen. Dit was het bewijs dat Visotters ook deze achterliggende polder Vinkeveen-Wilnis hadden ontdekt. Ik ben zeer benieuwd of ik ze straks in het weidevogelseizoen in polder Demmerik zal tegenkomen. Ik zocht dus naar spraints, kenmerkende uitwerpselen van de Visotter. Ik zag niets wat ook maar op een spraint leek, wel een platgetreden walletje met een behoorlijk aantal leeggevreten schelpen van de Zwanenmossel. In het boek Diersporen van Annemarie van Diepenbeek, stond niets over de Zwanenmossel als prooi van de Visotter. Wel dat Bruine Ratten en Muskusratten ze op hun menu hebben staan. Dat zullen maar aannemen. Een frietkot voor deze soorten ratten dus. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten