maandag 11 januari 2021

SJ1blauw,S94lime,GY1zwart

 Dat maak ik vaker mee: had ik me afgelopen weekend voorgenomen om toch wat minder tijd aan de ganzen te besteden omdat ik vreselijk veel tijd gebruik om halsringen te scoren en besefte dat er nog veel meer leuke vogels rondvliegen die aandacht verdienen, zie ik vanmiddag in nog geen 10 minuten drie halsringen. Het is alsof ze het gehoord hebben. Dus Sneuper ging weer voor de bijl. 

In mijn achtertuin langs de Hoofdweg zaten duizenden Grauwe Ganzen en Kolganzen. Binnen nog geen 10 minuten zag ik een lime (lichtgroen) halsring bij een Kolgans. Dat is lang geleden dat ik een lichtgroene ring zag bij een Kolgans. S94 is op 19-1-2015 geringd in Maren-Kessel. De vogel was vaak in Belgie ( West-Vlaanderen) Op 7-1 nog in Noord Schote afgelezen.

Ook langs de Hoofdweg een Grauwe Gans met een donkerblauwe, bijna zwarte ring, SJ1blauw. Geringd vorig jaar( 16-7-2020) op het eiland Sandvaer Vest in midden Noorwegen. Op 22-11-2020 in Demmerik en nu hier.

GY1zwart zag ik direct in een klein groepje langs de Botsholsedwarsdijk tegen over de camping. In 2013 geringd in Eemnes vaak in de Ronde Venen en heb de vogel zelf in 15,16,18,19 meerdere malen afgelezen.

Het blijft kriebelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten