vrijdag 4 augustus 2017

Natuurvriendelijke oevers in Demmerik.


Hoewel de weidevogels al lang klaar zijn met voortplanten, Grutto's zijn al onderweg naar het zuiden en de Kieviten zwerven wat verveeld rond, kom ik nog graag in mijn weidevogelgebied in Demmerik. Er is altijd wel wat te zien en je over te verwonderen. Zo viel me wat op bij de natuurvriendelijke oevers: de oever aan de zuidkant van perceel twee ( voor het gemak hebben Gijs en ik de percelen een nummer gegeven) staat vol moet bloeiende planten. Zo te zien op de foto Kattestaart, Zwanebloem, Zuring, Kruisdistel, enz. Een indrukwekkend gezicht. Op de oever van perceel drie noord staan wel planten maar er wordt veel minder gebloeid en gegroeid. Echt een pioniersvegetatie.

Uiteraard heb ik Gijs om advies gevraagd: De oever 3noord is helemaal afgegraven en de grond is afgevoerd. Hier moest alles dus opnieuw beginnen. Bij 2zuid is de de grond naar de beschoeiïng geduwd met alle zaden, wortelstokken en uitlopers. Die planten hadden dus een veel betere start.
Volgend jaar zal 3noord er ongetwijfeld kleurrijker uitzien. Hier dan ook meer insecten die op de bloemen afkomen, goed voor de jonge weidevogels.( Zie ook logje 31 mei 2017.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten