zaterdag 26 augustus 2017

Kleurringen bij vogels.

Mijn collega vogelaar, collega ganzen-freak, en oud-leerling Tijs van den Berg , jazeker, reageerde op het logje over de Grauwe Ganzen. Ik meen me te herinneren dat hij zelf mee gedaan heeft met het GG-ringproject in de stad Utrecht. Hij meldt dat er in zijn omgeving ( Haarzuilens, Vleuten ) ook nog eens 182 Grote Canadese Ganzen geringd zijn met een groene halsring, waarvan de code begint met een E en  11 Brandganzen met twee pootringen. Links lime en rechts rood, uiteraard met code. In Friesland heb ik jaren terug regelmatig Brandganzen afgelezen, helaas is me dat hier nog niet gelukt. Terwijl ik er ontzettend naar kijk en  uitkijk. Hoe dat kan? Misschien is het gras hier wat langer zodat de code onzichtbaar wordt?
De Grote Canadees is gefotografeerd in de Bovenlanden, waar al jaar en dag een kleine populatie leeft. Het gaat daar voorspoedig, er komen er elk jaar meer.
Tijs geeft verder door dat er momenteel ook kleurringen ( poot) aangebracht worden bij Tureluur, Kievit, Scholekster ( doet Marc van Leeuwen al sinds 2009) , Torenvalk,Spreeuw en Kauw. Makkelijke soorten , enkele kun je in je tuin  aflezen.
Ik vraag me af of er nog wel vogelsoorten zijn die niet gekleurringd zijn, kijk maar eens op de website CR-Birding van Dirk Raes  .Je weet niet wat je ziet, zoveel soorten met kleurringen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten