donderdag 2 juli 2015

Gewone Oeverlibel ♀


Op een uitgebloeide , eenjaar oude bloemenkrans van het Brandkruid (Phlomis) in onze tuin zit de laatste dagen regelmatig een vrouwtje Gewone Oeverlibel (Orethrum cancellatum). Ze komt steeds terug op deze uitkijkpost, ook al is het na een uur.. Zodra je te dicht bij komt om te fotograferen vliegt ze op. Ik heb nu de telelens op het statief staan op veilige afstand met een brandpuntsafstand van 409 mm., sluitersnelheid 1/125 en F5.6  en met draadontsluiter, zodat de onscherpte, veroorzaakt door het indrukken van de sluiterknop, wordt vermeden. Scherpstellen deed ik met de hand, gister stond die op automatisch en bleek dat 'ie had scherpgesteld op de bloem. Ik draai langzaam aan de scherpstelring terwijl ik plm. 5 foto's neem. Dan is er altijd wel één scherp.
Deze soort libel is algemeen voorkomend en de populaties zijn stabiel.
Ik druk nog een foto af waarop naar mijn idee de libel mooier uitkomt. Ze staat in ieder geval vrij van de bruine bloem.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten